همه چیز درمورد ماساژ پرفشار

 

فواید  و تاثیر ماساژ پر فشار

اگر  ورزشکار هستید و فشار روحی و جسمی زیادی تحمل می کنید، دوره نقاهت را بعد از یک عمل جراحی پشت سر می گذارید  ، از گرفتگی های عضلانی رنج می برید ، پرخاشگر و مضطرب هستید .

ماساژ بافت عمیق (پر فشار ) می تواند فواید بسیاری برای شما داشته باشد .

 

ماساژ بافت عمیق یا  پر فشار  چیست ؟

شامل دست ورزی لایه های عمیق از بافت های عضلانی در بدن مانند بافت های حمایتی که مفاصل را تشکیل می دهند است .همچنین در مقایسه با ماساژ های کم فشار تر مانند ماساژ سوئدی دارای ریتم کند تر و پایدار تر و محکم تر می باشد . این نوع ماساژ بیشتر بر روی گروه های عضلانی بزرگتر مانند کمر ،لگن (سرینی ) ،سر شانه ،عضلات ران و ساق انجام می شود .

این سبک ماساژ در اواخر قرن ۱۹ در سراسر ایالات متحده و کانادا بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تا به امروز توجه  علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است .

در ادامه ۸ مورد از بهترین فواید این سبک ماساژ را بررسی می کنیم :

 

 

 

کلید واژه :ماساژ بافت عمیق (ماساژ پر فشار )،بهبود جریان خون

 

۱-تسکین  دردهای  مزمن کمر:

در یک مطالعه دو نوع مختلف ماساژ (ماساژ پر فشار ) و ماساژ درمانی برای درد مزمن کمر به مدت ده جلسه و هر جلسه سی دقیقه  بکار گرفته شد .در نوع درمانی بیشتر از تکنیک های سایشی استفاده شد در صورتی که در نوع ماساژ پر فشار از فشار های مورب (مایل) و به صورت ترکیبی استفاده شد . هیچ یک از شرکت کنندگان در این دوره مطالعه از درمان دیگری استفاده نکردند.

بعد از بررسی و روش های آماری متعدد نشان داده شد  ماساژ پر فشار درمان زودتر و  بهبود بیشتری برای بیماران به وجود می آورد  .همچنین مطالعاتی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ماساژ پر فشار برای درمان اسپوندیلیت که یک نوع آرتریت است موثر بوده است .

 

 

۲- کمک به کاهش فشار خون:

بسیار جالب است که پزشکان دریافتند که ماساژ پر فشار بر روی کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و فشار متوسط شریانی در افراد مبتلا به فشار خون بالا موثر است . در یک مطالعه که شامل ۲۶۳ داوطلب با سن متوسط ۴۸ سال که دارای اسپاسم عضلانی و فشار خون بودند استفاده از ماساژ پر فشار مورد بررسی قرار گرفت و و برای هر بیمار بین ۴۵تا ۶۰ دقیقه ماساژ  پر فشار قبل از درمان دارویی انجام شد . نتایج نشان داد به طور کلی کاهش  ۴/۱۰mm/gh  (میلی لیتر جیوه ) فشار سیستولیک و ۳/۵ mm/gh(میلی لیتر جیوه ) فشار سیستولیک و ۸/۱۰ ضربه در هر دقیقه بعد از درمان دارویی به جود آمد .

 

۳-آیا ماساژ پر فشار می تواند برای افراد مضطرب مفید باشد؟

ماساژ پر فشار با تحریک جریان خون و از بین بردن تنش های عضلانی و آزاد سازی هورمون های سرخوشی و شادی مانند سروتونین و اکسی تونین بر افراد مضطرب تاثییر گذار است .

استرس و اضطراب به طور کلی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و مشکلات قلبی عروقی  می شود که با افزایش هورمون اکسی  توسین در حین ماساژ پرفشار شاهد بهبود افراد مضطرب خواهیم بود .

 

۴- جای زخم هارا از بین ببرید  :

ماساژ پر فشار می تواند باعث محکم تر شدن بافت عضلانی و از بین رفتن جای زخم و اسکار به سبب بالا کشیده شدن بافت پوست شود .

 

۵- باعث بهبود عملکرد ورزشی می شود:

مطالعات نشان می دهد که ماساژ بافت عمیق تاثیر زیادی بر  دفع مواد زائد و مخصوصا اسید لاکتات دارد و در درمان شروع درد های با تاخیر ،خستگی عضلانی و  آسیب های ورزشی به کار می رود .همچنین تاثیرات روحی و روانی برای دستیابی به تمرکز و اعتماد به نفس توسط ماساژ  پر فشار وجود دارد .

 

۶- به کاهش درد زایمان کمک می کند :

تحقیقات نشان می دهد ماساژ در دوران بارداری باعث کاهش اضطراب و درد های پا و کمر همچنین باعث کاهش افسردگی بعد از زایمان می شود .با توجه به نتایج حاصل از یک تحقیق مادرانی که در دوران بارداری ماساژ دریافت کردند به طور قابل توجهی دارای درد کمتری بودند و همچنین نیاز کمتری به دارو داشتند . با افزایش سطح کورتیزول پس از دریافت ماساژ و بهبود جریان خون زنان باردار خطر زایمان زودرس نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند .

 

۷- ابتلای به آرتروز را کاهش می دهد:

ماساژ باعث از بین رفتن درد مفاصل و آرتریت های مزمن می شود . ماساژ پر فشار در مقایسه با ماساژ های سبک تر باعث کاهش التهاب تاندون ها شده و از این رو به کاهش ابتلا به آرتروز منجر می شود.

 

 

 

۸-  درد شانه و گردن را بهبود می بخشد:

طبق نظر سنجی های انجام شده در سراسر جهان اختلالات اسکلتی -عضلانی یکی از شایع ترین درد ها در افراد بزرگسال است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده است . یافته های مورد بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد ماساژ پر فشار باعث آزاد سازی گرفتگی عضلات گردن و شانه وهمچنین  دامنه حرکتی از دست رفته را باز میگرداند .

بررسی ها نشان می دهد که ماساژ پر فشار موجب تسکین درد های گردن و شانه اغلب در زمانی که این درد ها مزمن و به صورت طولانی هستند می شود.

ماساژ پر فشار چه عوارض و خطراتی دارد؟

به هر حال این سبک ماساژ با همه فوایدی که دارد مناسب همه افراد نیست و بسیار مهم است که شما این ماساژ را از یک فرد حرفه ای و آموزش دیده دریافت کنید . اگر شما اخیرا عمل جراحی انجام داده اید ،از آسیب های عصبی رنج می برید،پوکی استخوان دارید ،جز دسته افراد لاغر اندام هستید و یا به هرگونه بیماری قلبی ،عروقی مبتلا هستید ، این ماساژ برای شما مفید نخواهد بود و باعث آسیب بیشتر به شما می شود . اگر باردار هستید حتما قبل از دریافت ماساژ پر فشار موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و از وی مشورت بگیرید . قابل توجه است که  اگر ماساژ پر فشار توسط افراد مبتدی و آموزش ندیده انجام شود منجر به افزایش درد ،کبودی والتهاب می شود .

 

حال  یک سوال کلی مطرح می شود .

با توجه به اینکه  سبک ماساژ پر فشار  برای همه افراد مناسب نیست کدام گزینه از سبک های ماساژ میتواند مناسب اکثر افراد جامعه  باشد ؟

در پژوهش های بعدی به بررسی ماساژ سوئدی که نیاز به اجرا با تجربه بالا و  تکنیک های تخصصی پر فشار  ندارد می پردازیم.

 

نتیجه گیری: ماساژ پر فشار یک سبک ماساژ با تکنیک های ویژه که به دلایلی  که مورد بررسی قرار گرفت در جوامع مختلف بسیار محبوب و پر طرفدار شده است  . مهمترین فواید ماساژ بافت عمیق کمک به تقویت سیستم ایمنی از طریق کنترل فشار خون و تاثیر بر عضلات نواحی اندام های بدن است که از این طریق باعث پیشگیری از خیل عظیمی از بیماری ها می شود .

این سبک ماساژ این روزها با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند .

شاید با آگاهی از فواید ماساژ پر فشار شما هم علاقه مند به یادگیری و یا دریافت این سبک از ماساژ باشید .

تجربه شما راجع به ماساژ پر فشار چگونه است ؟

محقق :ذبیح سروش فرد

عضو تیم تحقیقاتی گروه حس هفتم .

منبع:

برگرفته شده از وب سایت Dr .axe

 

 

 

 

 

در خبرنامه ما عضو شوید
بهترین‌‌ها را برای شما می‌فرستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید، سپاسگذاریم.