ارتباط روزه‌داری و ماساژ

ارتباط روزه داری و ماساژ:

با توجه به اینکه پيروان بسياري از اديان بزرگ دنيا روزهايي از سال را به روزه داري مي پردازند و از آن جا كه بيش از يك ميليارد نفر در جهان پيرو دين اسلام هستند و به نظر مي رسد كه چندين صد ميليون مسلمان از روزه داري ماه رمضان تبعيت مي كنند، گروه تخصصی فنی حس هفتم مهم دانست که هرچند مختصر به شرح تأثیرات روزه داری و ارتباط آن با حیطه تخصصی خود یعنی ماساژ بپردازد و با بهره گیری از تحقیقات انجام شده و تئوری های موجود و نزدیک به این مبحث حقایقی را برای شما آشکار سازد. در ادامه سعی می کنیم تا با طرح سؤالات متفاوت به بررسی بیشتر موضوعاتی که ذهن ما و مخاطبان ما را به خود مشغول کرده است، بپردازیم.

اولین سؤال  و مهم ترین سؤال این است که:

آیا ماساژ می تواند تأثیر مفیدی در روزه داری داشته باشد؟

ماساژ که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پر رنگ تری یافته و می تواند نقش خود را در این مهم بهتر و بیشتر ایفا کند . ماساژ نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود ، باعث آرامش و کاهش استرس افراد می شود و استقامت فکری و صبر آنان راتقویت می کند. همچنین تغییرات و تأثیرات فیزیولوزیک بسیار مفیدی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

تأثیرات روانی ماساژ برای روزه داران به چه صورت است؟

ماه مبارک رمضان زمانی بسیار طلایی برای پاکسازی جسم و روح است. حتما در طول سالی که سپری کردید با فشارهای روانی زیاد، استرس های کاری مختلف و مشغله های گوناگون زندگی سرو کار داشته اید. تمام این عوامل به خودی خود می تواند سبب تحلیل جسمانی و آشفتگی روانی شما شود.

اگر ماساژ به صورت مرتب انجام شود می‌تواند فعالیت سیستم عصبی ما را بهبود ببخشد که این امر باعث کاهش اضطراب و خلق و خوی بد در ما خواهد شد. همچنین انتقال دهنده‌های مختلف عصبی را فعال می‌کند که به دنبال آن اضطراب از بین رفته و باعث کاهش سطح هورمون‌های استرسی می شود. ماساژ درمانی باعث افزایش مقدار هورمون‌های مفید در بدن ما، مانند سروتونین‌ها و دوپامین‌ها می‌شود در حالی که همزمان میزان کورتیزول و هورمون استرس را کاهش می‌دهد. در تحقیقی دیگر که توسط گروه فنی تخصصی حس هفتم شکل گرفت، نتایج حاکی از آن بود که هشت هفته ماساژ ریلکسیشن سوئدی منجر به کاهش معنادار در سطح کورتیزول سرمی بزرگسالان می شود که این نتیجه به همراه نتایج مثبت بسیاری از تحقیقات دیگر بیانگر این است که ماساژ به شکلی فوق العاده در کاهش افسردگی، افزایش کیفیت و رضایت زندگی و همچنین کنترل عصبانیت و خشونت تأثیر گذار است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در ژورنال علوم اعصاب منتشر شد، مشخص گردید که آن دسته از زنانی که به سرطان پستان مبتلا بودند و هفته ای سه نوبت ماساژ دریافت میکردند نسبت به دسته ای که ماساژ دریافت نمی کردند، دچار افسردگی و عصبانیت کمتری بودند. در نهایت ماساژ درمانی می‌تواند بسیاری از عواملی را که باعث استرس می‌شوند را از بین ببرد. عواملی مانند درد، تنش و درد مفاصل و عضلات، خستگی و بی‌خوابی و سردرد.

 

دریافت ماساژ در ماه مبارک رمضان برای مشکلات عضلانی چه سودی دارد؟

فعالیت مداوم عضلات در طول مدت یکسال سبب تجمع مقادیر زیادی مواد زائد از جمله اسید لاکتیک می شود. که این مواد می تواند باعث گرفتگی و حتی اسپاسم همیشگی و طولانی مدت عضلات شود. حال با توجه به اینکه ماهیچه ها در این ماه فرصت بسیار مناسبی برای استراحت پیدا می کنند و این عامل مهم یعنی استراحت در روند بهبودی بسیار مؤثر است، ماساژ به طور عام و به طور خاص می تواند با تأثیری مضاعف سبب افزایش گردش خون و جریان لنفی شود، مواد مضر و سمی را از بدن خارج کند، اکسیژن و مواد غذایی تازه را به بافت ها برساند و درنهایت عملکرد بدن را بهبود بخشد. همچنین عضلاتی که در طول سال تحت فشار و کشش قرار گرفته اند، می توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. ماساژ منطقه مورد نظر در فرصت استراحتی رمضان به تدریج فشار عضله به اعصاب درگیر را کاهش داده ، در نهایت درد های مزمن را تسکین می بخشد.

آیا ماساژ می تواند برای سیستم گوارشی که در این ماه فرصت مناسبی برای استراحت پیدا کرده است، نقشی ایفا کند؟

شیوه تغذیه امروز طوری است که بسیاری از ما برنامه غذایی متعادلی نداریم. سیستم گوارش نخستین ارگانی است که تحت تاثیر تغذیه نامناسب است و از همین رو بیشتر ما بارها ناراحتی های شایع گوارشی از جمله نفخ، حالت تهوع، اسهال، یبوست و احساس سنگینی را تجربه کرده ایم. خوشبختانه روزه داری روش بسیار موثری برای استراحت دادن به سیستم گوارش است و فرصتی برای تنظیم دوباره ایجاد می کند. البته در پی این تاثیر بر سیستم گوارش، ماساژ نیز با افزایش خونرسانی به دستگاه گوارش از یک طرف و تحریک سیستم پاراسمپاتیک و اعصاب مربوط به ابتدای سیستم گوارشی از طرف دیگر باعث افزایش بازسازی منظم دیواره روده ها می شود. علاوه بر این، با روزه گرفتن، روده ها و کولون از غذای انباشته شده خالی می شود و این زمان بهترین فرصت برای دریافت ماساژ تخصصی روده ها و کولون جهت سم زدایی و کمک به تخلیه و برطرف کردن انسداد آن می باشد. به دنبال آن فلور روده ای نیز قدرت ترمیم پیدا می کند و می تواند با دفع باکتری ها و میکروب های مضر دوباره تعادل خود را باز یابد.

روزه داری و ماساژ
روزه داری و ماساژ

آیا ماساژ می تواند آستانه تحمل روزه داران را افزایش دهد؟ چگونه فشار مازاد ناشی از روزه گرفتن روی سیتمهای داخلی بدن را کاهش می دهد ؟

در زمان روزه داری بدن انسان از نظر فیزیولوژیک به سمت مصرف چربی ها برای تأمین انرژی سوق داده می شود که این موضوع باعث ازدیاد اسیدهای چرب آزاد و در نتیجه تجمع اجسام کتونی می شود که بوی بد دهان نیز یکی از علائم آن است. به دنبال آن، میزان اسیدیته خون نیز بالا می رود که می تواند برای کارکرد طبیعی بدن مضر باشد. ماساژ با افزایش جریان گردش خون و لنف باعث دفع این مواد از بدن می شود که در پی آن هم روزه دار از قدرت تحمل بالاتری برخوردار می شود و هم چربی بیشتری از بدن خارج شده و روند کاهش وزن تسریع می یابد. از طرفی، در زمان روزه داری متابولیسم پایه کاهش یافته و بدن بیشتر به سمت طبع سرد، حالت کرختی و سستی نزدیک می شود. در اینجا نیز ماساژ با افزایش میزان متابولیسم ، وضعیت انرژیک و سوخت و سازی بدن را متعادل ساخته، طی چند روز آستانه تحمل شخص را بالا می برد.

ماساژ چه کمکی به روزه داران در چربی سوزی و کاهش وزن می کند؟

همانطور که در تحقیق صورت گرفته توسط حس هفتم درباره اثر مضاعف ماساژ و ورزش برای چربی سوزی صحبت کردیم نتیجه می گیریم که ورزش به همراه ماساژ در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می نماید. لذا ورزشکاران می توانند با یک برنامه غذایی غنی ، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت های ورزشی و حفظ ساختار بدنی به دست آورند و با اضافه کردن خدمات ماساژ از تأثیرات روزه داری به سبک فعال  بیشتر سود ببرند. روزه داری باشرط رعایت نکات تغذیه ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قند خون ، نه تنها منافاتی با ماساژ و ورزش کردن ندارد ، بلکه به انجام هرچه بهتر فعالیتهای روزانه افراد معمولی و تخصصی ورزشکاران نیز کمک می کند.

همانطور که در جواب سؤال قبل بیان شد، در ماه مبارک رمضان دو اتفاق برای شخص روزه دار می افتد؛ اول اینکه در زمان روزه داری بدن انسان از نظر فیزیولوژیک به سمت مصرف چربی ها برای تأمین انرژی سوق داده می شود که این موضوع باعث ازدیاد اسیدهای چرب آزاد در خون می شود. بنابراین با اجرای یک پروتکل هوشمندانه و ترکیبی از ماساژ و ورزش هوازی می توانیم این عمل را تسریع بخشیم.

دوم اینکه در زمان روزه داری متابولیسم پایه کاهش یافته و بدن بیشتر به سمت حالت کرختی و سستی نزدیک می شود. در اینجا نیز ماساژ به همراه ورزش با افزایش میزان متابولیسم، می تواند روند چربی سوزی را تسهیل نماید.

مشاهده مقله ی تاثیر ماساژ بر چربی سوزی
روزه داری و ماساژ
روزه داری و ماساژ

بهترین زمان ماساژ گرفتن حین روزه داری در ماه مبارک رمضان چه زمانی است (قبل از افطار یا بعد از افطار) ؟

بهترین زمان ماساژ در حین روزه داری قبل از افطار می باشد، زیرا اولا معده و روده از غذا خالی و فرصت بسیار مناسب برای ماساژ شکم می باشد، ثانیا بدن از نظر متابولیسم در پایین ترین سطح است و نیاز شدید به ماساژ برای بالا بردن متابولیسم حس می شود

ثالثا در اثر تجمع اجسام کتونی سطح اسید لاکتیک خون بالا رفته در نتیجه نیاز به دفع این مواد فزونی می یابد. (توجه داشته باشید که ورزش در ماه رمضان و قبل از افطار با توجه به وضعیت بدن میتواند حالت اسیدیته پلاسما و سلول ها را تشدید کند ، در نتیجه برای افزایش متابولیسم بهتر است که حداقل ۲ ساعت بعد از افطار انجام گیرد)

چنانچه سؤال،نظر یا پیشنهادی در رایطه با این مقاله دارید،زیر همین پست مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.با تشکر

همچنین از شما دعوت می شود تا پست های مرتبط دیگر هم بازدید فرمائید.

منبع : pubmed

آموزش جستجوی علمی

منبع منبع
در خبرنامه ما عضو شوید
بهترین‌‌ها را برای شما می‌فرستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید، سپاسگذاریم.