انعطاف پذیری بدن شما چه تاثیری بر کیفیت زندگیتان دارد؟  

*انعطاف پذیری بدن شما چه تاثیری بر کیفیت زندگیتان دارد؟  

 

آیا واقعا انعطاف پذیری بر توانمندسازی و کیفیت زندگی تاثیر دارد؟

منظور از انعطاف پذیری چیست؟

 

بهتر است قبل از پرداختن به نتایج تحقیق های علمی در این زمینه به تعرف انعطاف پذیری بپردازیم.

 

انعطاف پذیری عضلانی:*

انعطاف پذیری دامنه حرکت موجود در مفصل و گروه اتصالات است که می تواند از طریق یک برنامه کششی

قابلیت کشش و افزایش دامنه حرکتی را داشته باشد.

 

تعریفی دیگر:

به حرکت مفصل یا گروهی از مفاصل که به نرمی و آسانی در سراسر دامنه حرکتی ویژه خود انجام می شود و همچنین تغییر طول در بافت های نرم اطراف خود(عضلات.فاشیا.رباط.تاندون.بافت همبند.بافت پیوندی.عروق خونی) را نیز در بر دارد انعطاف پذیری عضلانی اطلاق می شود.

تاثیر انعطاف بر کیفیت زندگی زنان

طبق آخرین بررسی های انجام شده و تجزیه و تحلیل مکانیسم انعطاف پذیری عضلات و مصاحبه فرد به فرد از جامعه آزمودنی

این نتیجه حادث شده است که:

انعطاف پذیری از نظر اثر بخشی

بر روی عضلات اسکلتی تاثیر مثبتی در توانمند سازی و کیفیت زندگی افراد خصوصا زنان داشته است.

تاثیر انعطاف بر کیفیت زندگی سالمندان

با توجه به یافته های دیگری انعطاف پذیری در بهبود روند زندگی بزرگسالان مسن(سالمندان) نیز تاثیر بسزایی داشته است.

و تا حدی آنها را از بیم نداشتن استقلال در انجام وظایف فردی و روزمره خود رهایی ساخته است.

در افراد مسن نیز بی توجهی به حرکات کششی و ورزش نکردن باعث سفتی و خشکی ستون فقرات شده و در کل افزایش دژنراسیون ستون فقرات را به همراه خواهد داشت.

همینطور به نظر می رسد تمرینات یوگا(هاتایوگا)بر آمادگی جسمانی سالمندان تاثیرات مثبتی شامل بهبود تعادل ایستا و پویا-چابکی-قدرت در اندام فوقانی و تحتانی-انعطاف پذیری اندام فوقانی و تحتانی داشته است  و تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی این افراد گذاشته است.

و در آخر طبق تحقیقات به عمل آمده به کارگیری برنامه ورزشی ترکیبی و جامع به علت کم خطر بودن و فراهم نمودن شرایط محیطی مناسب و ایمن می تواند شیوه ی موثری در بهبود قدرت عضلات-انعطاف پذیری و متعاقب آن بهبود کیفیت زندگی در افراد جامعه شده و به شدت می تواند باعث امید به زندگی در افراد سالمند و بویژه زنان شود.

 

نقش انعطاف بر سلامت جامعه ضعیف از نظر اقتصادی

تحقیقات و یافته ها حاکی از آن است از آن جایی که عموما گروه های اجتماعی که از نظر اقتصادی محروم بحساب می آیند تمایل بر داشتن کیفیت زندگی بهتر ناشی از سلامت را دارند.

 

پیشنهاد محققان در زمینه سلامت اجتماعی:

محققان انعطاف پذیری را در زمینه برخورداری از سلامت اجتماعی خصوصا از نظرسلامت جسمی بهترین پیشنهاد می دانند.

چرا که باعث مقابله با استرس اثرات نا مطلوب ناشی از وضعیت اقتصادی ضعیف می شود.

 

کاهش دامنه حرکتی و خشکی عضلات و مفاصل

دوری از ورزش و عدم پرداختن به حرکات کششی منجر به تغییر خصوصیات مکانیکی واحد عملکردی ستون فقرات در افراد می شود.

تاثیر انعطاف بر سن

در مقاله ای معتبر از یک ژورنال علمی با رتبه بالا خبر از نقش مثبت(فعالیت بدنی)در تضعیف و کاهش میزان نفوذ با سن می دهد.

 

بهبود کیفیت خواب با انعطاف

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر تمرینات منظم و روزمره یوگا در سالمندان محققان به این نتیجه رسیدند که افزودن تمرینات منظم یوگا در کارهای روزمره سالمندان به بهبود کیفیت خواب کمک کننده بوده است .

نتایج حاصل از مطالعاتی نشان می دهد که شیوه های یوگا قدرت عضلانی و انعطاف پذیری بدنی و ذهنی را تقویت می کند و همچنین عملکرد سیستم تنفسی و قلبی عروقی را تقویت می کند و طول دوره درمان اعتیاد را کاهش می دهد-استرس-اضطراب-افسردگی و درد مزمن را کاهش می دهد-الگوهای خواب را بهبود می بخشد و بطور کلی باعث افزایش کیفیت روند زندگی می شود.

 

تاثیر انعطاف بر آرتروز

بررسی های محققان گویای این موضوع است که برنامه تمرینات منزل شامل تمرینات قدرتی-کششی-وتعادلی با شدت متوسط و یک بار در روز و ۵ بار در هفته در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز زانو موثر است.

 

تاثیر انعطاف بر استرس و افسردگی

نتایج تحقیقی بر این موضوع دلالت دارد که بطور کلی تکنیک های یوگا اثرات سودمندی در کاهش تظاهرات روانی-افسردگی-اضطراب-شکایت جسمانی و حساسیت بین فردی دارد و می تواند منجر به تعادل در ظرفیت فیزیکی-هیجانی و روان شناختی زنان سالمند گردد.

که در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی می گردد.

هم چنین طبق یافته های ارایه شده یوگا می تواند بعد از ۶ ماه تمرین به همراه اندازه گیری های روانشناختی مربوط به اضطراب-افسردگی و استرس را در افراد سالم بهبود ببخشد و تاثیر مثبتی بر حافظه داشته باشد.

 

 

تاثیر انعطاف بر بیماری ام اس

تمرینات ثبات مرکزی و یوگا می تواند تعادل افراد مبتلا به

مولتیپل اسکلروزیس

MS

را بهبود بخشد.

 

*تعریف انعطاف از زبان کالج پزشکی ورزشی آمریکا (ACSM)

تعریف ساده ای از انعطاف پذیری را ارایه می دهد:

انعطاف پذیری به توانایی جابجایی مفصل از طریق محیط اطراف و هر آنچه که در ساخت آن مفصل دخیل است گفته می شود.

 

*عوامل اثر گذار بر مفصل و همینطور دخیل در انعطاف

عوامل زیادی بر مفصل اثر گذار است منجمله:

کپسول مفصل-گرم شدن کافی-چسبندگی عضلات و سفتی رباط ها و تاندون ها.

 

تمرینات انعطاف پذیری که برای بهبود عملکرد مفصل استفاده می شود

از جمله موارد زیر است:

*کشش استاتیک(کشش و سپس موقعیت نهایی را برای زمان معین نگه دارید).

*کشش استاتیک فعال(موقعیت نگه داشتن انقباض عضلات آگونیست)

*کشش استاتیک منفعل(بدون نگه داشتن موقعیت احتمالی عضلات آگونیست ممکن است از کمک شریک یا کشش استفاده شود)

*کشش پویا(کشش با حرکت آهسته.به تدریج دامنه حرکت را از طریق حرکات مکرر افزایش دهید)

*تسهیل عصبی عضلانی اختصاصی(درگیری ایزومتریک توسط کشش استاتیک دنبال می شود)

 

پروپیوکرپتورها:

اسپیندل عضلات و اندام های وتری گلژی و دوک عضلانی:

داروهای گیرنده در حاشیه یافت می شوند و به ارایه بازخورد حسی در مورد موقعیت و حرکت کمک می کنند.

دوک های عضلانی و اندام های وتری گلژی دوگیرنده اختصاصی هستند که می توانند بر کشش تاثیر بگذارند.

 

نقش اسپیندل ها

اسپیندل های عضلانی باعث تغییر در طول عضله می شوند زیرا علت قرارگیری در فیبرهای عضلانی است.

 

رفلکس کششی

در صورت تغییر سریع در طول عضله مانند کشش سریع و ناگهانی یک توالی سیستم عصبی منجر به انقباض عضله خواهد شد.به این حالت رفلکس کششی گفته می شود.

کشش ایستا بهتر است یا پویا؟

در حرکات آهسته همانطور که از کشش استاتیک استفاده می شود به جلوگیری از فعال شدن رفلکس کششی کمک می کند و در عوض آرامش عضلات را کاهش می دهد و کشش بیشتری می دهد.

 

نقش اندام وتری گلژی

اندام های تاندون گلژی مکانیسمی هستند که تغییرات تنش ماهیچه را کنترل می کنند.هنکام تحریک پاسخ رفلکسی آرامش است.

به عنوان مثال:هنگامی که یک عضله قبل کشش شدید عضله منقبض شود اندام های تاندونی گلژی توسط انقباض تحریک می شوند و نتیجه آن آرامش رفلکس در طول کشش زیر است.

 

مهار اتوژنی

مهار اتوژن به آرامش در همان عضله اشاره دارد که در آن تنش افزایش یافته است.(یعنی عضله ای که منقبض می شود.)

 

مهار متقابل

مهار متقابل باعث تسریع در عضله در مقابل عضله منقبض شده می شود.

تاثیر اندام های تاندونی گلژی با تسهیل عصبی_عضلانی اختصاصی قابل مشاهده است.

انقباض عضله قبل از کشش غیر فعال مهار خودکار را ایجاد می کند.

انقباض گروه عضلانی مقابل در حین کشش منفعل مهار متقابل را فراهم می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در خبرنامه ما عضو شوید
بهترین‌‌ها را برای شما می‌فرستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید، سپاسگذاریم.