4 اقدام مهم که همه سالنهای ماساژ موفق انجام می دهند!(پادکست شصت و سوم)
4 اقدام مهم که همه سالنهای ماساژ موفق انجام می دهند!
چرا داستان زندگی افراد موفق برای دیگران مهم است؟ چون افرادی که جویای موفقیت هستند می دانند که شانس سهم کوچکی در موفقیت افراد دارد و در واقع رفتار ها و عادتهای صحیح است که منجر به موفقیت می شود.
پس با بررسی داستان زندگی افراد موفق به دنبال عادت های کلیدی و رفتار های اثرگذار آنها می گردیم و از آنها درس می گیریم.
اگر شما مؤسس یک مرکز ماساژ یا اسپا هستید، به همین دلیل (که در بالا ذکر شد) بررسی رفتار های اثر گذار مراکز موفق ماساژ و اسپا می تواند برای شما بسیار مهم و مفید باشد.
از طرفی این روزها تلاش برای حذف اقدامات مضر و یا زائد و ایجاد رفتارهای صحیح از همیشه مهمتر شده است. بهعنوانمثال:
گرچه! ماساژ میتواند یک عادت سالم و همیشگی باشد (صرفاً کالای لوکس نیست) اما امروز در ایران حدوداً بیش از ۶۰ درصد مردم نمیتوانند هزینه چنین عادت خوبی را پرداخت کنند…
چرا این جمله باید برای یک مؤسس مرکز ماساژ مهم باشد؟ چون اطلاعات کلیدی و بسیار مهمی در دل خود دارد.
وقتی بیش از نیمی از مردم جامعه نتوانند محصول من را به صورت مستمر خریداری کنند، پس من به عنوان صاحب یک مرکز ماساژ و یا اسپا باید برای حفظ کسب و کارم برنامه دقیق و درستی برای جذب مخاطبان باقیمانده و پایدار ساختن آنها داشته باشم.
در سال ۱۴۰۳ انتظارات تورمی مردم بالاتر رفت (این پدیده باعث میشود برخی افراد هزینههای اضافه را موقتاً حذف کنند و برای بسیاری هزینه جلسات ماساژ هم در چنین شرایطی قابل حذف کردن است).
همچنین هزینههای مراکز ماساژ افزایش قابل توجهی داشت در حالی که دست مدیران مراکز ماساژ برای افزایش قیمت پا به پای تورم، بسته بود.
از طرفی رقبای جدیدی به بازار اضافه شد که با تبلیغات مستمر تلاش میکردند سهمی از این بازار داشته باشند. به همین دلیل بود که در انتهای سال ۱۴۰۲ گروه حس هفتم تلاش میکرد تا به اطلاع علاقهمندان تأسیس مرکز ماساژ برساند که
در سال ۱۴۰۳ مرکز ماساژ تأسیس نکنید مگر با اطلاعات و آمادگی بالا
منظور از آمادگی و اطلاعات چه بود؟ در ادامه خواهید دانست…
این اطلاعات را از کجا به دست آوردهام؟
در طی سالهای گذشته افتخار همراهی ده مرکز ماساژ و اسپا را به عنوان بیزینس کوچ داشتهام و در کنار آن، سالها به عنوان مدیر اسپا در مجموعه حس هفتم کسب تجربه کردهام.
در سال گذشته مراکز مختلفی را تحت نظر گرفتم و مسیر رشد را در آنها رهگیری کردم. چند رفتار مهم در میان مراکز موفق در حال رشد مشترک بوده است که در این مقاله و پادکست ویژه آن، این موارد را برای شما شرح خواهم داد.
کدام رفتارها در میان سالنهای موفق ماساژ و اسپا در سال ۱۴۰۳ مشترک بوده است؟
۱- تبلیغ خدمات ماساژ در بسترهای صحیح با تنوع کافی:
گرچه برای برخی تمام زندگی برابر شده است با اینستاگرام…
شما اینگونه نباشید
از سال ۱۳۹۸ و با شروع بحران کرونا بسترهای مجازی تبدیل به روشی جایگزین برای فروش کالا و خدمات شدند. این اتفاق برکات و مزایای فراوانی به همراه خود آورد؛ اما شک نکنید که آسیبهایی هم در دل خود داشت. یکی از آن آسیبها، سو برداشت بسیاری از ماساژیست ها و مراکز ماساژ در مورد تبلیغات و بازاریابی بود.
تولید محتوا در بستر اینستاگرام آنقدر جذاب و زودبازده بود که بسیاری به طور کامل سایر بسترهای تبلیغاتی از جمله مجازی و حقیقی را رها کردند و به اینستاگرام دوست داشتنی چسبیدند. به مرور زمان رقابت در این برنامه بیشتر و بیشتر شد و جذب مشتری هم به همان میزان سختتر…
حالا صاحبان کسب و کاری را داریم که پنج سال است به جز اینستاگرام، تجربه تبلیغ، فروش و یا هر نوعی از بازاریابی را در هیچ فضایی به جز اینستاگرام ندارند. ماساژیست ها و مدیران مراکز ماساژی که عضلات بازاریابیشان ضعیف شده و وابسته اینستاگرام هستند.
نکته : اینستاگرم هنوز هم یکی از بهترین بسترها برای بازاریابی است. از آگاه سازی مخاطبان گرفته تا تبلیغات و حتی فروش اما به هیچ عنوان برای موفقیت یک کسب و کار کافی نیست…
مراکز موفق در سال ۱۴۰۳ اغلب از بسترهای مختلفی برای تبلیغات و فروش استفاده کردهاند. به عنوان مثال، وبسایت اختصاصی، نقشههای مختلف از جمله نقشه گوگل، واتسپ، معرفی مستقیم مشتریان، عقد قراردادها و بازاریابی جاویژه (نیچ) در دستور کار این مراکز بوده است.
پیشنهاد: روی اینستاگرام حساب کنید ولی روی آن زندگی نکنید…
۲- توجه کافی به بانک مشتریان ماساژ و معرفی مستقیم:
مراکز ماساژ و اسپای موفق این جمله را قلباً و عمیقاً پذیرفتهاند که مشتریان ما بزرگترین سرمایه کسب و کار ما هستند. اگر همه چیز از دست برود باز هم میتوانید کسب و کارتان را زیباتر از قبل از نو بسازید، فقط به این شرط که مشتریان شما همراهتان بمانند.
در مقابل مراکز موفق ماساژ چه بسیار سالنهای ماساژ و مراکز اسپا را دیدهام که حتی نمیدانند چند مشتری دارند، حتی اطلاعات اولیه آنها را نیز در جایی ذخیره نکردهاند و هیچگونه ارتباط و تعاملی خارج از جلسه ماساژ با مشتری برقرار نمیکنند.
پیشنهاد : بانک مشتریانتان را بسازید و بر کیفیت بانک مشتری و تعامل صحیح در بانک مشتری تمرکز کنید.
۳- توجه کافی به تجربه مشتری ماساژ:
مراکز موفق ماساژ در سال ۱۴۰۳ همیشه به یاد دارند که باید خدمات خود را از دو زاویه طراحی کنند. هم از نگاه یک کارشناس و متخصص ماساژ و هم از نگاه مشتری.
آنها میدانند مشتری در یک جلسه ماساژ از لحظهای که برای رزرو نوبت اقدام میکند تا روز بعد از ترک مرکز، چه چیزی را تجربه مینماید و برای بهبود این تجربه تلاش میکنند.
در مقابل این مراکز ماساژ موفق، ماساژیست هایی وجود دارند که تقریباً هیچوقت ماساژ دریافت نمیکنند. برخی از مؤسسین مراکز ماساژ هستند که تقریباً هیچگاه در مرکز خود ماساژ تجربه نمیکنند. در صورتی که این اتفاق می بایست به صورت مستمر رخ دهد.
(راههای دقیقتر و پیچیدهتری هم برای بررسی تجربه مشتری وجود دارد) پس طبیعی است که از تجربه مشتری خود بیخبر باشند و بیشتر مشتریان ماساژ را از دست بدهند.
پیشنهاد : تمام تلاشتان را به کار ببندید تا بتوانید کسب و کار خود را از دید مشتری لمس کنید و سپس برای بهبود این تجربه تلاش کنید
۴- استراتژی درست در برابر رقبای جدید:
همکار جدید (رقبای کاری) هم سفره است نه دشمن. مراکز ماساژ تازه تأسیس و ماساژیست های تازهکار، آمدهاند تا سه خود را از بازار ماساژ دریافت کنند نه این که سهم ما را بدزدند.
مگر اینکه ارزش پیشنهادی و ارتباط ما با مشتریانمان آنقدر ضعیف باشد که آنها با یک مقایسه ساده و به خواست خود ما را رها کنند. افزایش تعداد رقبا حتی گاهی میتواند خبر خوبی تلقی شده و به ما نوید بزرگتر شدن حجم بازار و افزایش تقاضا را بدهد.
پس بهتر است به جای موضعگیری در مقابل رقبا، ترس از دست دادن مشتریان و مقابله با آنها تمرکز و انرژیمان را صرف ارزشمندتر ساختن برندمان در دید مشتری و ارتباطمان با مشتریان کنیم.
مراکز ماساژ موفق در سال ۱۴۰۳ راهبرد (استراتژی) درستی در مورد رقبای کاری خود یعنی سایر مراکز ماساژ و ماساژیست ها در پیش گرفتند و انرژی و توجه خود را همان جایی که باید هزینه کردند.
پیشنهاد : به جای جنگ (ذهنی و یا واقعی) با رقبایتان، بر عمیقتر کردن ارتباط با مشتری و ارائه ارزشهای بیشتر تمرکز کنید
سخن آخر:
تمام موارد فوق را در پادکستی ویژه اعضای الماسی گروه حس هفتم شرح دادهام. یادمان باشد اگر گوش شنوایی داشته باشیم، مخاطب (مشتری) و رقبا هر آنچه برای پیشرفت و موفقیت مورد نیاز است را به ما خواهند گفت.
👈 پس بشنویم، رابطهمان با مشتریان را عمیقتر کنیم، از زاویه درست به رقبا نگاه کنیم و تمرکز و انرژی خود را صرف برطرفکردن نیازهای مشتری نماییم.
آنچه مهم است:
به خودتان برای فعالیت سالم تلاش مستمر برای موفقیت افتخار کنید. احساس ناکافی بودن را کنار بگذارید و بابت تمام تلاشهایتان تا به امروز خوشحال باشید. شما فرشتگان سلامتی ایرانید و قبل از جامعه لازم است خودتان از ارزش و اهمیت وجودتان در جامعه آگاه و خرسند باشید.
درباره سعید بخشنده
کارشناس تربیت بدنی، مدرس، محقق، کارافرین و تولید کننده در حوزه سلامتی، مانیپولاسیون و ورزش
نوشته های بیشتر از سعید بخشنده
دیدگاهتان را بنویسید