15 اشتباه رایج و مهلک ماساژ درمانگرها
آنچه در این مقاله میخوانید
Toggleچرا مشتری های من برای ماساژ گرفتن بر نمی گردند؟
برای ماساژیست ها عجیب و گیج کننده است که به یک مراجعه کننده خدمات ماساژ ارائه می کنند، او در ظاهر با رضایت اتاق ماساژ را ترک می کند، اما دیگر هیچ وقت برای دریافت ماساژ ما را انتخاب نخواهد کرد.
می رود و دیگر هم نمی آید. بررسی ها نشان می دهد پانزده اشتباه ساده و بسیار رایج باعث می شود علاقمندان ماساژ ، شما را از لیست ماساژیست های مورد علاقه خودشان حذف کنند!!!
اخلاق کاری قوی و درک عمیق از حرفه ماساژ، پیشنیازهای اصلی برای تبدیل شدن به یک ماساژیست موفق هستند. برای برخی از ماساژیست ها، بهویژه اگر برای بی نقص بودن تحت فشار قرار بگیرند (به جای این که خودشان به شکل خود جوش به دنبال عملکرد حرفه ای باشند)، ممکن است رعایت ادب و اخلاق حرفه ای و پیروی از مقررات اسپا یا سالن ماساژ چالش برانگیز باشد.
به همین دلیل، برخی از ماساژیست ها نکات و مراحل ساده و پیش پا افتاده را فراموش می کنند که نشان دهنده سهل انگاری آنهاست. مهم است که هوشیار باشید و همیشه رفتار حرفه ای را در مورد مراجعه کننده خود سرلوحه قرار دهید.
فواید ماساژ برای بهبودی جسمی و عاطفی از زمان های دور شناخته شده است. ماساژ به عنوان روشی برای دستیابی به سلامت روان و یکی از موثرترین راههای تسکین درد در نظر گرفته می شود.
برای موفقیت به عنوان یک ماساژیست، باید در هر زمان از اعمال خود آگاه باشید ، بالاترین سطح احترام و همچنین خدمات عالی را ارائه دهید.
گرچه اشتباه کردن ناامیدکننده است اما کافیست که به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید ولی اجازه ندهید یک اشتباه تکرار شود و هیچ وقت را به یک الگو تبدیل نکنید.
لیست کوتاه از اشتباهاتی که ماساژیستها اغلب مرتکب میشوند:
1- نداشتن رفتار حرفه ای:
اگر اغلب قرار ملاقاتها را لغو کنید یا به پیامهای مراجعه کننده پاسخ ندهید، مخاطبان شما شروع به رفتن به جای دیگری خواهند کرد.
قبل از ترک شیفت کاری، به تمام تماسها و پیامها پاسخ دهید. فقط در موارد اورژانسی واقعی جلسه ماساژ را لغو کنید. در غیر این صورت، افراد به دنبال شما نخواهند آمد.
اگر میخواهید به عنوان یک متخصص مراقبتهای از سلامتی شناخته شوید، باید همان سطح حرفهای بودن را مانند سایر متخصصان مراقبتهای سلامت نشان دهید.
2- تاخیر در شروع جلسه :
اگر مرتباً جلسات را با تاخیر شروع کنید، خطر از دست دادن مشتریان بسیار بالاست. شما اینطور القا میکنید که به زمان خود بیشتر از شخصی که روی تخت ماساژ قرار دارد اهمیت میدهید.
اگر نیروی پذیرش ندارید، باید یا رزرو آنلاین داشته باشید یا یک اطلاعیه در محل انتظار خود قرار دهید تا مراجعه کننده بداند چقدر باید منتظرتان بماند.
3- سر و صدای مزاحم:
اگر دفتر شما در محیطی پر سر و صدا مانند باشگاه ورزشی قرار دارد، مخاطب شما انتظار میزانی از سر و صدا را خواهند داشت وای آن هم حدی دارد.
به ویژه صداهای عجیب مانند پارس سگ یا فریاد کودکان یا ابزار ساختمانی مثل دیل و …، بهویژه اگر در اسپای تخصصی و یا در محیط خانه کار میکنید، صداهای این چنینی یک عامل مخل است که اکثر مخاطبان ماساژ ممکن است تحمل نکنند. گرچه که برخی از صداها خارج از کنترل شما هستند، سعی کنید تا حد امکان آنها را محدود کنید.
4- سرد بودن اتاق ماساژ:
اگر محیط برای ماساژ گیرنده سرد باشد، نمیتواند به آرامش برسد. یک پد گرمایشی تخت ماساژ و یک ملحفه ضخیم برای پوشش بدن او در این مواقع مفید هستند اما ممکن است کافی نباشند زیرا ممکن است بدن افراد هنگام باز شدن قسمتی از گرفتگی ها سرد شود.
روشن و خاموش کردن سیستم گرمایشی را طوری مدیریت کند که هنگام شروع سانس اتاق های ماساژ گرم باشند. ممکن است وقتی برای ماساژ گیرنده گرمای کافی را تامین کردید بدن خودتان بیش از حد گرم شود.
پس لباس های سبکتر با تهویه هوای عالی بپوشید، اما اولویت تنظیم دما برای شما همواره مراجعه کننده باشد.
5- تخت ماساژ نامناسب:
اغلب مشکل در مورد محل قرار گیری صورت است .اگر پد نرمی برای قرار گیری صورت، همچنین تکیهگاه بازو و سایر بالشتکها را برای راحتی مراجعه کننده نداشته باشید، ممکن است آنها را فراری دهد و این برای کسبوکار شما مضر است.
اگر ماساژ گیرنده مجبور باشد بازوها و سر خود را برای رسیدن به موقعیتهای راحتتر به طور مداوم جابجا کند یا مجبور باشد برای نگه داشتن بازوهای خود روی تخت ماساژ عضلات خود را سفت و منقبض نگه دارد، نمیتواند آرامش داشته باشد.
شما باید یک مهار صورت نرم و لطیف، مکانی برای قرارگیری راحت بازوها در موقعیتهای مختلف و بالشتکها و بالشهایی برای مچ پا، زانو و سایر قسمتهای بدن شخص که ممکن است به حمایت نیاز داشته باشند، فراهم کنید.
ممکن است برخی ماساژیست ها این موارد را غیر ضروری بدانند، اما در طولانی مدت از نظر مالی و اعتباری ضرر خواهند کرد. این یکی از هوشمندانهترین سرمایهگذاریهایی است که میتوانید در کار خود انجام دهید.
6- محل کار یا تجهیزات آسیبدیده:
محل کار نامرتب، تجهیزات شکسته و ملحفهها و حولههای پاره و تغییر رنگ داده بر کسب و کار شما تأثیر منفی میگذارد. یک مرتب داشته باشید، تجهیزات آسیبدیده را همواره به موقع تعمیر یا تعویض کنید و تجهیزات مستهلک یا کثیف را هم بلافاصله تعویض نمایید.
7- صحبت کردن بیش از حد:
ممکن است مراجعه کننده شما بخواهد گاهی صحبت کند و تعامل داشته باشد و البته ممکن هم هست که نخواهد! نکته اصلی در این شرایط این است که تا جایی که چهارچوب حرفه ای رعایت می شود از سلیقه مراجعه کننده پیروی کنید.
زمانی که او شروع به صحبت میکند فقط زمانی که میخواهد (و فقط در مورد آنچه میخواهد) صحبت کند، تا حد ممکن کوتاه پاسخ دهید و سپس جلسه را به سمت سکوت هدایت کنید.همچنین بازخورد های کلامی مورد نیاز را تا حد ممکن کوتاه و مختصر دریافت نمایید.
بسیار پیش آمده که مراجعه کننده علاقمندانه در طی جلسه با شما هم صحبت می شود و پس از جلسه به خاطر حرف هایی که زده است دیگر پیش شما بر نمی گردد (به این جمله فکر کنید).
8- عدم تحقق وعدههای تبلیغاتی شما:
اگر بگویید که ماساژ بافت عمقی ارائه میدهید، بهتر است تمایل و آمادگی برای انجام آن را داشته باشید. اگر خدمات ماساژ درمانی را تبلیغ میکنید، بهتر است دانش کافی داشته باشید، تحت نظر پزشک کار کنید و دقیقا بدانید باید چطور اقدام نمایید.
اگر فقط وانمود کنید که میدانید چگونه خدمات درخواستی را ارائه دهید، مراجعه کننده متوجه می شود و شاکی خواهد شد. در مورد صلاحیتها و تجربه خود باید با مخاطب خود صادق و صریح باشید.
9- ادعاهای اغراقآمیز و آموزش ناقص :
برخی از موسسات آموزشی دورههای کوتاه ۱۰ الی ۲۰ ساعته را برای سرفصل های جامع و مهم ارائه میدهند. وقتی دانشآموزان فارغالتحصیل میشوند، معتقدند همه چیز را در مورد آن روشها آموختهاند و خود را به عنوان متخصص معرفی میکنند.
در 15 ساعت، چیزی بیش از یک مرور کلی از هر روش دریافت نخواهید کرد مگر آنکه این دوره در مورد بخشی کوچک و تخصصی از یک دوره بزرگتر باشد.
مجموعه ای جامع از دروس مثل ماساژ سوئدی، طب فشاری، درمان نقطه ماشهای، رهاسازی مایوفاشیال و ماساژ درمانی را نمیتوان در 15 ساعت آموخت! اگر تبلیغ کردهاید که ماساژ درمانی، درمان نقطه ماشهای یا رهاسازی مایوفاشیال ارائه میدهید، باید بتوانید به وعده خود عمل کنید.
اگر این کار را نکنید و بیماران شما با تکنیک ها آشنا باشند، متوجه میشوند که شما آموزش کافی ندیدهاید و اعتبار خود را از دست خواهید داد. اگر میخواهید خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید، یک یا دو مورد را انتخاب کنید و مطالعات خود را فقط در همان زمینه ادامه دهید تا زمانی که در آن سبک ها متخصص شوید.
کارگاه های آموزشی (یک، دو یا سه روزه) برای آموزش آموزش های تخصصی و کم حجم مناسب هستند، دوره های پایه مثل کاربر ماساژ، ماساژدرمانی، ماساژورزشی و … می بایست در زمان کافی و با تمرینات بسیار برگزار شوند.
10- نپرسیدن سوالات ضروری:
اگر نوعی ماساژ درمانی ارائه میدهید، باید در اولین قرار ملاقات و در ابتدای هر مراجعه ،سوابق پزشکی کاملی دریافت کنید.
با جمعآوری اطلاعات، میتوانید نقطه شروع درمان را انتخاب کنید، منابع و عوامل تشدید کننده درد (و سایر علائم) را مشخص کنید و یاد بگیرید که در درمان قبلی چه چیزی جواب داده و چه چیزی جواب نداده است تا بتوانید فرایند درمان را اصلاح کنید.
همچنین، باید بپرسید که آیا به چیزی برای راحتی بیشتر نیاز دارند یا خیر. “آیا ناحیه دیگری هست که می خواهید روی آن کار کنم؟” بپرسید که آیا عمق تکنیک ها خیلی زیاد یا کم نیست؟ و اصلاحات لازم را انجام دهید.
11- نادیده گرفتن نظرات ماساژ گیرنده :
ممکن است مراجعه کننده دوست نداشته باشد یا نخواهد که تکنیک های خاصی روی ناحیه خاصی از بدن او انجام شود. مثلا ممکن است کشش عضلات را دوست نداشته باشند.
ممکن است در گذشته با درمانگرانی که از تکنیکهای مضر یا مواضع اشتباه در درمان آنها استفاده میکردند، برخوردهای منفی داشته بوده باشد.
صرف نظر از اینکه شما با ماساژ گیرنده موافق هستید یا خیر ، باید بدون توجه به نظر شخصی خود، خواستههای آنها را تا جایی که چهارچوب حرفه ای را نمی شکند رعایت کنید. باید در عین حفظ راحتی ماساژ گیرنده، ایمنی و سلامتی او را نیز تامین کنید.
12- نادیده گرفتن درخواستها و سلایق ماساژ گیرنده:
در اینجا منظور هر نوع از درخواستی که ممنوع، غیر اخلاقی، غیراخلاقی یا غیرقانونی باشد نیست. اگر درخواست مراجعه کننده اشتباه است آن را محترمانه رد کنید و به آنها توضیح دهید که دلیلش چیست.
اما در صورت امکان، باید علایق و ترجیحات بیمار را در نظر بگیرید و پروتکل ماساژ خود را با توجه به آنها تنظیم کنید. معمولاً بیشتر این درخواست ها مدیریت زمان را سخت تر می کند. اگر مراجعه کننده شما درخواست کند، 40 دقیقه روی قسمت فوقانی کمر و گردن (حتی اگر معتقدید به آن نیاز دارد)، 10 دقیقه روی پشت پاها وقت بگذارید و این باعث می شود که برای ماساژ سایر قسمت ها وقت کم بیاورید، این درخواست را نپذیرید مگر این که زمان کل جلسه با رضایت او و شما افزایش داده شود.
ممکن است قسمت فوقانی کمر و گردن آنها درگیر و خسته باشد و به ماساژ بیشتری نیاز داشته باشد، اما آن دلیل کافی برای از بین بردن چهارچوب جلسه ماساژ نیست مگر اینکه زمان جلسه را بر اساس نیاز او بازچینی کنید.
درمانگر باید زمان را زیر نظر داشته باشد و محاسبه کند که چه مقدار زمان را می توان صرف هر کار کرد در حالی که هنوز به اولویت های بیمار رسیدگی می کند.
حتی اگر از ترتیب معمول شما خارج شده باشد، ممکن است ترجیح دهید ابتدا ناحیه ای را رها سازی کنید که مد نظر مراجعه کننده است تا اطمینان حاصل کند که به اندازه دلخواه او در آن مواضع وقت میگذارید و سپس زمان باقیمانده را به طور مناسب تقسیم کنید.
ممکن است لازم باشد به ماساژ گیرنده این انتخاب را بدهید که زمان زیادی را صرف یک یا دو ناحیه کلیدی کند یا ماساژ کامل بدن را انتخاب کند، اما صرف نظر از اینکه او چه چیزی را انتخاب میکند، شما مسئول مدیریت زمان هستید.
13- شناخت ناکافی از عضلات و کارکرد آنها:
به عنوان ماساژیست همه ما تجربه کرده ایم که ماساژیست دیگری بر روی عضلات خسته خودمان تکنیک های ماساژ را انجام می دهد و به خاطر شناخت ناکافی او از عضلات بدن نمی تواند خستگی ،چسبندگی و یا اسپاسم عضلات ما را از بین ببرد و مطمئنم، درک کرده اید که این تجربه چقدر بد است.
انگشتانش را دقیقاً تا نزدیکی نقطه درد حکت می دهد و درست همانجا که می تواند با چند تکنیک درد مارا نیست و نابود کند، به سراغ ناحیه دیگری می رود. نگذارید این حس بد به مراجعه کننده شما هم منتقل شود.
مسیر موفقیت در هنر ماساژ از آناتومی بدن انسان (هم) می گذرد و نمی توانید آن را دور بزنید و باور کنید مسیر دیگری وجود ندارد.
14- بهداشت ضعیف:
یکبار وقتی یک ماساژیست به سرم نزدیک شد، مجبور شدم نفسم را حبس کنم زیرا پاها، زیر بغل و شاید دستهایشان بوی خیلی بدی میداد. حتی اگر در با لباس کارتان سیگار نکشیدهاید، لباس، مو و دستهای یک فرد سیگاری ممکن است(خیلی ممکن است) برای کسی که سیگار نمیکشد شدیدا زننده باشد. تمیز،خوش عطر و مرتب باشید.
15- نگرش و انرژی منفی:
از یک ماساژیست حرفه ای انتظار می رود بتواند خلق و خوی خود را سریعا تغییر داده و همواره پر انرژی و مثبت باشد.در حالی که هر کسی سبک منحصر به فردی برای کنار آمدن با احساسات دارد، لازم است حرفه ای باشید و حرفهای بودن شامل حفظ نگرش شاد در محل کار است.
حفظ دیدگاه مثبت در محل کار روشی برای محافظت از تجربه خوب مشتری است.
شاید تصمیم بگیرید که مثل یک استاد بزرگ و بلند مرتبه(مغرور و آرام) رفتار کنید ، اما ممکن است این یک خودکشی شغلی باشد زیرا قطعا اکثر مشتریان، ترجیح میدهند با ماساژیست های مهربان، خوش برخورد و مودب برخورد کنند.
برای جلوگیری از ناامیدی در آینده، در مورد اینکه چگونه نگرش شما میتواند بر کسب و کاری که در آن هستید تأثیر بگذارد فکر کنید و یاد بگیرید چطور احساسات خود را مدیریت کنید.
سخن پایانی (مترجم):
در برگرداندن این مقاله به زبان شیرین پارسی اختلافات فرهنگی و قانونی فراوانی وجود داشت که مرا ناگزیر می کرد ،گاهی چند کلمه ای را جابجا کنم تا سوء برداشت به وجود نیاید و منظور نویسنده به درستی منتقل شود.
با وجود این دشواری تمام تلاشم را در این زمینه به کار بستم و هرجا لازم شد کلامی را مستقیما از خودم در میانه متن و با هدف انتقال بهتر مفاهیم اضافه نمایم،آن را به رنگ آبی دیده اید (پس اگر نقصی در ترجمه وجود دارد عذر مرا پذیرا باشید).
تجربه نزدیک به ۱۶ ساله من موارد بالا را تایید می کند و معتقدم رعایت نکات این مقاله به موفقیت حرفه ای شما کمک خواهد نمود. پیروز باشید.
درباره سعید بخشنده
کارشناس تربیت بدنی، مدرس، محقق، کارافرین و تولید کننده در حوزه سلامتی، مانیپولاسیون و ورزش
نوشته های بیشتر از سعید بخشنده
دیدگاهتان را بنویسید