علامت تجاری و برند و اشتباه بزرگ کسب و کارهای ماساژ (پادکست پنجاه و پنجم)
محافظت از نام و کسب و کار تجاری (پادکست پنجاه و پنجم)
داستاني از دل واقعيت
بگذاريد موضوع را با يك سرگذشت واقعي شروع كنيم؛ البته اين داستان، نه یکبار، بلكه هزاران بار، براي افراد مختلف در کسب وکارهای متفاوت و از جمله در دنياي ماساژ، اتفاق افتاده است.
شخصي میخواهد كاري را شروع كند. ابتدا تصميم میگیرد نام خوب و زيبايي براي كارش انتخاب كند كه در برگیرندهٔ موضوع و ویژگیهای برجستهٔ کار هم باشد.
روزهای اول از افراد مختلف، پرسوجو میکند و نظر دیگران را نیز جویا میشود و در نهایت سعی میکند همهٔ سلیقه و خلاقیت خود را در انتخاب نام، به کار گیرد.
حتي گاهي سعي میکند يك علامت تجاري هم براي كار خود انتخاب كند و پس از طي اين مراحل، كار را شروع میکند. سالها میگذرد و پس از مدتي تماسي دريافت میکند. در آن تماس، پيامي غافلگيركننده و البته ناراحتکننده به دست او میرسد که مضمون پيام اين است: شما میبایست نامي كه براي کسبوکارتان انتخاب کردهاید و تا امروز براي مطرحکردن آن و برندسازي در زمینهٔ کارتان زحمت کشیدهاید، كنار بگذاريد و نام ديگري را انتخاب كنيد. در غير اين صورت از شما شكايت میشود.
شخص در ابتدا انكار میکند. فكر میکند قرار است از او سوءاستفاده شود يا توطئهای در كار است؛ اما پس از مدتي وقتي میبیند پیگیریها بيشتر و بيشتر شده و قرار است از او شكايت شود، خشمگین میشود.
مدتي میگذرد تا با دريافت مشورتهای قانوني متوجه میشود كه درخواستي كه از او شده، درست و قانوني است. پس مجبور است موضوع را بپذيرد و در كمال ناباوري نام كسب و كارش را عوض كند. نامي كه برايش مثل يك فرزند است و حذف آن مثل جدايي يك مادر از فرزند، دردناك خواهد بود.
با شنيدن اين داستان، پيام اصلي مقالهٔ حاضر به شما منتقل میشود. اين كه انتخاب صحيح نام براي راهاندازی کسبوکار در حوزهٔ ماساژ و يا هر حوزهٔ ديگري، چقدر مهم و تعیینکننده است.
در اين مقاله، بزرگترین اشتباهات کسبوکارهای نوپا در زمینهٔ انتخاب نام را بررسي میکنیم و راهكارهايي براي حل این مشکلات به شما ارائه میدهم.
در انتهاي مقاله، پادكستي را ویژهٔ اعضاي الماسي حس هفتم قرار دادهام. در اين پادكست، راهكارهاي كاملاً كاربردي براي ثبت برند در کوتاهترین زمان و با كمترين هزينه براي شما ذكر شده است.
پيشنهاد میکنم اعضاي الماسي حتماً بادقت به اين پادكست، گوش کنند و اگر شما عضو الماسي نيستيد، به عنوان يك ماساژيست حرفهای، بهتر است حتماً اين عضويت را تهيه كنيد.
اشتباهات رايج کسبوکارهای ماساژ در انتخاب نام:
١- صاحب كسب و كار مي گويد مهم نيست كه كلاً نام را ثبت كنيم.
حالا بگذاريم كمي بگذرد، كسب و كارمان پا بگيرد، اگر جدي شد بعداً براي ثبت برند اقدام مي كنيم.
همين كلمه ي بعداً، پنج شش سال و حتي بعضاً يك دهه، ثبت برند را براي شما به تأخير مي اندازد. در طول اين سال ها همواره نام و نشان كسب و كار شما در خطر است.
شما استرس داريد و همواره نگران هستيد كه هر لحظه ممكن است اتفاق بدي بيفتد و در عين حال، پس از گذشت سال ها كار شما كمي كهنه مي شود و براي ثبت برند مشكلات مختلفي به وجود خواهد آمد كه يكي از آن ها را در داستان واقعي ذكر كرديم.
٢- برخي از صاحبين كسب و كار احساس مي كنند اگر مجوزي براي كارشان كسب كنند كفايت مي كند و ديگر نيازي به ثبت برند نيست.
بايد بدانيد كه دريافت مجوز براي مركز ماساژ يا آموزشگاه ماساژ نمي تواند استفاده از آن نام را در انحصار شما قرار دهد و باید حتماً براي ثبت علامت تجاري خود اقدام كنيد.
٣- مشاوره نگرفتن و سليقه اي عمل كردن
درست است كه سلیقهٔ شما و خلاقيتتان در انتخاب نام کسبوکارتان نقش مهمي را ايفا میکند، اما این كافي نيست. بايد مشورت بگيريد و نام درستي را انتخاب كنيد و تمام پارامترهاي مربوط به نام کسبوکار را در نظر بگيريد.
مفاهيم بسياري در گرو نام شما خواهد بود. از جمله:
شخصيت برند، شعار برند، مأموريت برند و مفاهيم مهم و پایهای ديگري كه همگي با نام و علامت تجاري کسبوکار شما در ارتباطاند. پيشنهاد میکنم در مورد اين گزینهها حتماً مطالعه كنيد.
انتخابنکردن نام و علامت تجاري براي كسب و كارمان چه ايرادي دارد؟
در اينجا چهار ايراد مهم براي عدم انتخاب اصولي و ثبتنام و علامت تجاري کسبوکار را براي شما برشمردهام.
١- نام و علامت تجاري شما پس از مدتي از دست مي رود و هر چه رشته ايد، پنبه مي شود.
٢- از آن جا كه مجبوريد همه چيز را از نو شروع كنيد، قطعاً از رقباي خود عقب خواهيد افتاد.
٣- از آن جا كه اين احساس را تجربه كرده ام، به شما قول مي دهم كه وقتي شما را مجبور كنند كه نام تجاري خود را كنار بگذاريد و نام ديگري را انتخاب كنيد، بشدت سرخورد، افسرده و نااميد مي شويد و در آن زمان شروع تازه از صفر، بسيار دشوار است.
٤- وقتي مشكلات اين چنینی براي علامت و نام تجاري شما به وجود مي آيد، هزينه هاي مشاوره، ثبت برند و جلوگيري از اتفاقي كه پيش رويتان است و خودتان باعث آن شده ايد، بسيار بيشتر از حالت عادي مي شود. گويي حس مي كنيد در وضعيت سر گردنه قرار گرفته ايد!
راهكارهايي براي انتخاب اصولي و ثبتنام و علامت تجاري کسبوکار
١- اگر در شروع كسب و كارتان جدي هستيد حتماً براي انتخاب نام مشورت بگيريد. به همان دليل كه انسان براي رشد و بالندگي فرزندش هر كاري كه لازم باشد مي كند، براي محافظت از دارايي هاي كسب و كار خود نیز هر تمهيدي كه لازم باشد را خواهد انديشيد.
٢- هزينه هايي را كه براي ثبت نام و علامت تجاري به صورت اصولي مي پردازيد، به چشم سرمايه گذاري ببينيد. تمام اين هزينه ها در ادامه به كسب و كار شما برمي گردد و باعث رونق گرفتن و ثبات كسب و كار شما خواهد شد.
٣- از قانون استفاده كنيد. به طوري كه چتر حمايتي قانون، بر سرتان باشيد اما نقايص و خلأهاي قانوني براي شما دست و پاگير نباشد.
در مورد آخرين راهكار، يعني استفادهٔ صحيح از قانون، توضيح اضافهای میدهم. سه دسته از افراد هستند كه از قانون به شكل اشتباهي استفاده میکنند.
-
- دستهٔ اول افرادي هستند كه از قانون فرار میکنند. فرار از قانون، باعث میشود همواره در سايه، كار و زندگي كنيد و پس از سالها متوجه میشوید كه انتخاب درستي نبوده است.
-
- دستهٔ دوم افرادي هستند كه میخواهند از قانون سوءاستفاده كنند و همواره در گوشه يا قسمتي از مسير، دچار برخورد قانوني میشوند و تمام تلاشهایشان بر باد میرود.
-
- دستهٔ سوم افرادی هستند که نسبت به قانون بیتوجه هستند و زیر چرخهای قانون له میشوند. کسبوکارهایی که بدون توجه به بندها و بهروزرسانیهای قانونی و فقط با استفاده از شنیدهها تصوراتشان در مورد قانون، اقدام میکنند، نهایتاً بیشترین لطمه را خواهند خورد.
اما شما سعی کنید مثل هیچکدام از این سه دسته نباشید و همیشه از قانون بهدرستی استفاده کنید؛ بهطوریکه تحت حمایت آن قرار گیرید و برای رشد کسبوکارتان از آن بهره ببرید.
کلام آخر
انتخاب صحیح نام و علامت تجاری برای کسبوکار در حوزهٔ ماساژ، بیش از آن که فکر کنید مهم و اثرگذار است. رویتان را از این انتخاب مهم برنگردانید و بهاندازه کافی (نه بیشتر از چیزی که نیاز است) برای انتخاب اصولی نام و ثبت آن وقت بگذارید.
به شما قول میدهم که ارزشش را خواهد داشت. در اینجا میتوانید به پادکست ویژهٔ اعضای الماسی در مورد راهکارهای کاربردی برای ثبت علامت تجاری گوش کنید.
با آرامش و اطمینان خاطر، این پادکست را تهیه کنید و با دانش درست و دقیق، راه همواری در انتخاب نام و علامت تجاری کسب و کار خود داشته باشید.
انوشه روان باشید.
این پادکست به صورت کامل در اختیار اعضای محترم الماسی حس هفتم قرار گرفته است. درصورتیکه عضو الماسی گروه حس هفتم نیستید، برای آگاهی از شرایط ثبتنام همچنین آشنایی با مزایای فوقالعاده دریافت عضویت الماسی حس هفتم اینجا کلیک کنید.
درباره سعید بخشنده
کارشناس تربیت بدنی، مدرس، محقق، کارافرین و تولید کننده در حوزه سلامتی، مانیپولاسیون و ورزش
نوشته های بیشتر از سعید بخشندهمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام و درود خدمت شما
ممنون از انرژی مثبتتون
در واتساپ پشتیبانی تیم با شماره 0992125732 پیگیری می کنند.