همه چیز درمورد تقویت سیستم ایمنی به علاوه یک را حل هوشمندانه

فاکتور های تقویت کننده سیستم ایمنی

چطور می توان در میان حجوم استرس، فشار های روانی و انواع بیماری ها سلامتی خود را حفظ نموده و از بروز بیماری ها جلوگیری کنیم؟آیا رعایت نکات بهداشتی کافیست و یا اقدامات بیشتری مورد نیاز است؟

سیستم ایمنی سد مستحکمی در مقابل بیماری ها :                                      

اگر بدن ما سیستم ایمنی نداشته باشد بدون شک  توسط باکتری ها و ویروسها بیمار می شویم. سیستم ایمنی ما از سلولهای خاص، بافت ها و ارگانهایی تشکیل شده اند که با هم کار می کنند و از بدن ما محافظت میکنند. سیستم لنفاتیک یکی از بزرگترین بخشهای سیستم عصبی است.

سیستم ایمنی سد محکمی که هر روز ضعیف تر می شود:                        

سیستم ایمنی می تواند توسط بعضی از داروهای بخصوص ضعیف شود. همچنین عفونتهایی مثل: تب های ناشی از ویروس مثل سرخک می توانند برای مدت کوتاهی سیستم ایمنی را کمی تضعیف کنند.

سیگار کشیدن و استفاده از الکل دیگر مواردی هستند که سیستم ایمنی را تضعیف میکنند.

همچنین اگر رژیم غذایی به اندازه کافی غنی نباشد به سیستم ایمنی آسیب وارد می شود و در نتیجه بدن بیمار خواهد شد.

برخی بیماریها مثل ویروس ایدز نیز مستقیما به سیستم ایمنی حمله میکنند و سیستم ایمنی را تضعیف میکنند.

 

سازمان جهانی بهداشت راهکارهای زیر را برای بهبود سیستم ایمنی پیشنهاد می دهد:

۱)پرهیز از سیگار کشیدن و مواد مخدر

۲)استفاده از رژیم غذایی مناسب با میوه و سبزیجات

۳)ورزش منظم

۴)داشتن وزن متعادل

۵)ترک نوشیدنیهای الکل دار

۶)خواب مناسب و کافی

۷)با ترفندی مثل شستن منظم دستها و یا پختن گوشت به طور کامل از عفونتها دوری کنیم

۸)با استفاده از مدیتیشن و تمرینهای ذهنی از استرس دوری کنیم

و در مجموع از لایف استایل مناسب استفاده کنیم

یک راه حل خاص و هوشمندانه:

در کنار این راهکار ها ،برخی از مدالیته های طب مکمل هم می توانند کمک کننده باشند .

به عنوان مثال ماساژ با افزایش قابل توجه گردش خون ممکن است به روند تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

حال سوال اینجاست که آیا این تاثیر وجود دارد و اگر وجود دارد تا چه حد است؟

سه پژوهش مختلف در رابطه با اثر ماساژ برروی تقویت سیستم ایمنی بررسی کردیم که به شرح زیر است:

۱)ماساژ بر روی تقویت ایمنی ماهیچه های اسکلتی اثر دارد یا خیر؟

۲)ماساژ بر روی کودکان سرطانی باعث بهبود سیستم ایمنی میشود یا خیر؟

۳)ماساژ بر روی ارتقا سیستم ایمنی زنان باردار اثر دارد یا خیر؟

با دنبال کردن این ;مقاله به پاسخ سوالهای فوق خواهید رسید.

 

ماساژ بر روی تقویت ایمنی ماهیچه های اسکلتی اثر دارد؟

در سال ۲۰۱۳توسط  کریستین واترز بانکردر دانشگاه کنتوکی تحقیقی انجام دادند که می خواستند بفهمند ماساژ دادن بر روی عضلات اسکلتی برتامین ایمنی عضلات اثر دارد یا خیر؟

این آزمایش بر روی چند موش ویستار صورت گرفت که از ماساژ دادن موشها متوجه شدند بیان ژنی مربوط به پاسخ ایمنی در این موشها صورت گرفته و تغییر معناداری در جمعیت ماکروفاژهای بافت عضلات مشاهده می شود و همچنین یک اثر سیستمیک با افزایش سلولهای ایمنی در عضو ماساژ نگرفته نیز ایجاد شده است.

بر روی موشهای لانگ اونز هم تحقیقات نشان داد با ۳۰ دقیقه ماساژ تک جلسه ای اثر متقابل معنی داری را ۶ ساعت بعد از تمرین بر روی سلولها ی التهابی عضوی که ماساژ نگرفته است دیده می شود در نهایت این پژوهش توصیه می شود که ویژگی انتقال دهندگی ماساژ می تواند در غیاب داروهای شیمیایی پاسخ ایمنی در عضلات را بهبود ببخشد

 

ماساژ بر روی کودکان سرطانی باعث بهبود سیستم ایمنی میشود؟

در سال ۲۰۱۷ پو جو چین به همراه همکارانش در آمریکا و اسپانیا اثر ماساژ بر روی بچه های ۱تا ۱۸ سال که سرطان داشته اند را بررسی کرد که چکیده ۱۰۰۷ مقاله به شرح زیر است:

اثر ماساژ سوئدی با تکنیک هایی از قبیل افلوراژ، پتریساژ، فریکشن و تکنیک فشاری باعث کاهش درد، حالت تهوع، استرس، اضطراب و افزایش گلبول سفید و نوتروفیل ها در افراد سرطانی می شود.

دل درد کودک
ماساژ برای دل درد کودک

 

ماساژ بر روی ارتقا سیستم ایمنی زنان باردار اثر دارد؟

در تحقیق جان رودریگز و همکاران در سال ۲۰۱۷ پژوهشی بر روی ۵۲ خانم باردار و تاثیر ماساژ بر بدن آنها صورت گرفت .به صورت رندم ۲۴ نفر از زنان باردار علاوه بر مراقبت های روتین به مدت ۲۰ هفته ، هفته ای یک جلسه و هر جلسه هفتاد دقیقه با روغن حاوی ۲ درصد از اسانس لوندر ماساژ گرفتند و در گروه دیگر ۲۸ نفر به عنوان گروه کنترل فقط مراقبت های روتین زنان باردار را دریافت کردند. قبل از شروع آزمایش ،از بزاق زنان باردار میزان کورتیزول و ایمونوگلوبولین بدن آنها را محاسبه کردند و در حین ماساژ نیز هر هفته این دو فاکتور را محاسبه می نمودند. نتیجه جالبی که حاصل شد، این بود که آنها متوجه شدند میزان این دو فاکتور از هفته ۳۲ تا هفته ۳۶ بارداری به طور معنی داری افزایش می یابد و با افزایش این دوفاکتور سیستم ایمنی این افراد بهبود می یابد.

 

تنیجه گیری نهایی:

در آخر با توجه به این بازبینی پیشنهاد می شود که افراد با شرایط بدنی مختلف اعم از جوان، میانسال و سالمند برای ارتقای سیستم ایمنی بدن خود ، حداقل یک بار در هفته ماساژ را در برنامه زندگی روزمره خود قرار دهند.

نکته مهم : زنان باردار و افرادی که هرنوع از بیماری را تجربه می نمایند باید در مورد این که چه نوع ماساژی دریافت کنند و چند جلسه در هفته از آن استفاده کنند از پزشک خود مشورت بگیرند.

پس به این نتیجه می رسیم که فاکتور ماساژ می تواند روش جانبی بسیار کار آمد در کنار مراقبت های غذایی و عادت های رفتاری مناسب جهت ارتقاء سیستم ایمنی بدن انسان باشد.

این روش در این روزها با حجم سنگین استرس و آلودگی های محیطی که سیستم ایمنی را تهدید می کنند مقابله می کند .

تجربه شما در این مورد چیست؟

 

محقق : سمانه بدویی(کارشناس زیست شناسی)

عضو تیم تحقیقاتی گروه حس هفتم

 

در خبرنامه ما عضو شوید
بهترین‌‌ها را برای شما می‌فرستیم
2 نظرات
  1. بهاره می گوید

    ممنون از مطلب مفیدتون
    استفاده کردم

    1. سعید بخشنده
      سعید بخشنده می گوید

      ممنون از همراهی و انرژی مثبت شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظر خودتون را با ما به اشتراک می‌گذارید، سپاسگذاریم.